Sunday, October 31, 2010

KELAHIRAN YANG DINANTIKAN







Hari cuti jadi bangun agak lewat sikit....sarapan ala kadar je pg ni...mood malas je..so plan duduk rumah jela hari ni....perut pun rase lain mcm je.... tapi bukan la sakit....tengahari tu suami yang masakkan nasi dan goreng telur je...selera makan pun takde.... memang rase lemau je hari ni....lebih kurang jam 2pm hingga 2.30 pm aku dah rase sakit sikit2...selang 10 minit rasa sakit....bila aku cakap kat suami aku sakit perut dia dah risau..tapi aku kata ok lagi...suami terus hidangkan nasi untuk aku makan....sambil makan tu still ade rase...so, suami cakap makanla cepat kalau sakit kita terus g hospital...so, aku segera makan dan memang ternyata sakit tu masih berulang2...lebih kurang jam 3.30 ptg aku dan suami bersiap2 untuk ke hospital Putrajaya.... sampai2 kat wad bersalin tu, lepas aku didaftarkan, terus disuruh masuk ke bilik untuk di buat check up....dan memang kontraksi lebih kurang selang 10-15 minit...lepas check tekanan darah dan bukaan, didapati baru buka 2.5cm...so kena tahan wad dulu....mase menunggu untuk dihantar ke wad dah terasa kerap je sakitnya...tapi still aku boleh tahan....mase menunggu tu anak sedara (edi dan tunang) ade dtg tengok...lebih kurang jam 6.30pm aku dihantar ke wad...doktor cakap dalam 4jam dari skarang kita akan check semula jalan ye... so lebih kurang jam 10 mlm nanti la baru diorg akan check...lepas naik kat wad, nurse kata elok minta suami carikan makanan sbb makan malam dah xde...tapi seelok suami dan anak sedara turun ke cafe ada plak diorg hantar makanan..so terus aku menelefon suami mengatakan tak perlu beli makanan...Cuma belikan air kotak dutch lady coklat dan susu je...lepas dah settle makan...aku suruh suamiku balik je rumah dulu...suh dia berehat dulu...apepe hal aku akan telefon nanti...so suami dan anak sedara serta tunangnya pun gerak pulang..walaupun pada awalnya tunang edi (nadiah) nak temankan...lepas dah tukar baju aku pun berehat jela....sambil tu sakit dah tak kerap sgt....sementara nak menunggu jam 10pm..aku pun berjalan2 la dalam wad tu...ternampak ade satu ruangan untuk menonton tv...so, aku masuk la..layan tgk tv jap....kebetulan beritaa...so sambil tengok terasa sakit...hrm....lebih baik aku rehat kat katil je....sempat la terlelap sekejap....yang tak bestnya, kenapala aku sejuk sangat...menggigil2 dibuatnya.... nasib baik suami aku ade bawakkan baju sejuk...kurangla skit sejuknya...sedar tak sedar dah jam 10 lbh..tak lama ade doktor datang bagitahu suruh ke bilik prosedur untuk check bukaan....aku terus berjalan menghala ke bilik tersebut...kesejukan masih terasa..yang klakarnya sambil doktor tu nak check bukaan, kaki aku tak henti2 menggigil...bukan kaki je mulut2 skali terketar2....siap blh suruh doktor tu tunggu sekejap bagi gigilan tu berhenti...hahah...memang tak leh lupa...tapi doktor tu siap cakap jangan lama2..dia ade kerja lain nak buat...pastu aku cakap ok...dak kurang gigil...lupa nak bagitahu...doktor kat wad ni pompuan...so lepas dia check bukaan...dia cakap...”puan bukaan dan besar..dah 6cm...kita akan hantar puan ke bilik bersalin terus...kat bawah nanti diorang akan pecahkan air ketuban ye...so aku berjalan ke bilik untuk menelefon suamiku untuk memaklumkan pd dia agar terus dtg ke hospital....tak lama ade nurse dtg bawak kerusi roda untuk bawak aku ke bilik bersalin...waktu tu jam lebih kurang jam 11lebih...seelok sampai bilik bersalin, diorg suruh aku tukar baju....lepas tukar baju aku disuruh untuk baring di katil yang tersedia untuk pecahkan air ketuban... tak lama lepas tu mula terasa sakit.... doktor dtg untuk check bukaan katanya baru 8cm...so tunggu sekejap lagi katanya....nurse pesan kalau rase nak meneran dia suh tahan dulu... agaknya sebab nak tunggu bukaan besar sikit kot...pelik betul....mase tu suamiku dah ade disisi....nurse pesan kalau sakit sedut gas ni...time sakit je..kalau tak sakit jangan sedut...mase tu aku pandang jam di dinding dah 11.30 malam....tiba2 aku rase nak meneran sgt2...dah tak tahan sgt....pastu doktor dan nurse pun segera buat persediaan untuk aku....doktor lelaki plak tu...ah...terpaksa buat dek jela...diorg siap ajar cara untuk meneran...entahla aku rase mane sama macam meneran nak buang air besar tu...tapi hasil cubaan meneran beberapa kali dan dengan sokongan suami disisi...alhamdulillah aku selamat melahirkan anak yang telah aku kandungkan selama 9 bulan ini...mase baby kuar tu terus rase lega sgt2....nurse nak suruh aku sebut jantina anak aku...belum sempat dia tunjukkan pada aku, suamiku telah dulu menyebut dengan kuat:” baby perempuan”.... aku yang dengar pun terus hilang rase sakit.....serta merta aku tersenyum.....tak putus2 aku mengucapkan syukur...alhamdulillah akhirnya dapat jugak kami baby perempuan...walaupun ramai yang meneka dan menyatakan baby lelaki....baby pun dibersihkan sementara menunggu proses menjahit....... proses menjahit agak mkn mase sbb katanya kulit rapuh mudah pecah...so, biarkan jela diorg wat kerja tu....setelah selesai menjahit...baby diletakkan dalam tempatnya di sebelahku...aku diberikan nurse segelas air milo untuk diminum....suami masih ade disisi menemaniku....nurse kata kena tunggu sejam dulu kat sini...pastu baru kita hantar naik ke wad...aku ok je...lagipun ade suami....aku pun mengambil anakkku sambil memangkunya......kucium2 tanda syukur....Allah makbulkan doaku.... segalanya berjalan lancar.... padaku aku takkan serik...dan alhamdulillah kesakitannya aku masih mampu hadapi....lebih kurg jam 2am aku dihantar ke wad...suami meneman aku sebentar...lebih kurg jam 3lbh suamiku pulang ke rumah...aku ckp, balikla berehat dulu...apepe nnti ibu telefon....dan aku teus merebahkan diri untk berehat...rasenya tak blh nak lena sgt...sbb baby ade...bimbang kalau tertido tak dgr dia manangis ke....aku cuma tido2 ayam jela....nasib baik baby tak meragam...dptla aku berehat... lepas sarapan, doktor datang untk check bawah...nasib baik ok....baby pun dah dimandikan dan dah berak...so nampaknya blhla balik hari ni...lebih kurg jam 11pg aku telah dimaklumkn bahawa aku blh kuar wad hari ni...aku terus menelefon suami dan dia otw amik adik dia 9nurul) di bangi... kepada kengakawan semua yang nak dtg tengahari tu tak dapatla...sebab aku blh kuar awal.... namun sempat jugak beberapa anak2 buah ofis aku daatang melawat..itupun aku dah nak kuar wad...suami pun dah settle byr bil....takpela...apepun terima kasih kepada semua yang mendoakan......

No comments:

Post a Comment